UWAGA! WAŻNE ZMIANY! [aktualizacja 8 marca 2019 r.]

Chcąc odpowiedzieć na zapotrzebowanie i ogromną liczbę kandydatów, pamiętając, że liczba miejsc w konkursie jest ograniczona, skracamy czas spotkania z jedną osobą z 30 do 20 minut. Przez 15 minut prezentujesz swoją wypowiedź, przez kolejne 5 minut odpowiadasz na pytania.

Możesz przynieść jeden gadżet, przedmiot, który pomoże Ci atrakcyjnie przedstawić temat, pomoże zbudować narrację, może będzie stanowić punkt wyjścia. To może być zdjęcie, kartka z hasłem, spinka, parasol – cokolwiek, co, Twoim zdaniem, pasuje do tematu Twojej prezentacji, co kreatywnie wykorzystasz. Możesz, ale nie musisz.

Proponowana literatura to nie spis obowiązkowych materiałów, a podpowiedź, gdzie można szukać informacji.

1989–2019 – trzy dekady transformacji ustrojowej państw Europy Środkowo-Wschodniej. Zwycięstwo czy porażka?


W 2019 r. mija trzydziesta rocznica przemian ustrojowych, które doprowadziły do upadku Żelaznej Kurtyny i w konsekwencji olbrzymich przeobrażeń w kilkunastu państwach Europy. Dlatego w ramach tegorocznego konkursu chcemy porozmawiać z Tobą nad przebiegiem tych zmian, a przede wszystkim nad ich konsekwencjami dla funkcjonowania danego państwa w nowej, zmienionej rzeczywistości.

Interesuje nas wykazanie się wiedzą faktograficzną, ale w większym stopniu umiejętność udzielenia ciekawej i oryginalnej odpowiedzi na pytanie postawione w tytule konkursu. Czy zmiana wszędzie przebiegała tak samo? Na przykład z czego wynikały i jakie miały konsekwencje różnice pomiędzy nastrojami w Czechosłowacji i Rumunii? Gdzie zmiany oznaczały postęp, a gdzie (jeśli?) zakończyły się krwawo?

Państwa, które nas interesują to: Polska, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia, państwa byłej Jugosławii, Bułgaria, Węgry, Rumunia, Niemcy, Rosja. To Ty decydujesz, czy chcesz opowiadać o jednym z tych państw, czy wolisz się skupić na ich porównaniu albo opisaniu omawianego procesu z perspektywy całego kontynentu.

Zależy nam na umiejętności wskazania procesowego przebiegu omawianych zjawisk: skąd się wzięły i dokąd doprowadziły. Myśl o nich kompleksowo, wieloaspektowo. Suche przytaczanie dat nieco mniej nas interesuje, choć oczywiście merytoryka jest ważna.

Zawiadomimy Cię mailem, o której godzinie w dniu konkursu, czyli w sobotę 23 marca, będziemy Cię oczekiwać. Podamy też numer sali.

Na 15 minut przed Twoim wejściem do sali konkursowej dostaniesz czas na przygotowanie się w innym pomieszczeniu niż odbędzie się rozmowa. Będziesz wtedy mieć możliwość zrobienia planu wypowiedzi i krótkiej notatki. Aby nic nie przeszkadzało Ci w pracy, w sali przygotowań będzie obecny nauczyciel / nauczycielka. Jego / jej zadaniem będzie też zwrócenie Ci uwago na to, żebyś dla zachowania zasady fair play, nie korzystał tam z niedozwolonych pomocy, takich jak internet, własne notatki przyniesione z domu, podręczniki szkolne i jakiegokolwiek inne opracowania i książki. Oczywiście z wszystkich tych pomocy możesz korzystać w domu, przygotowując się do konkursu.

Konkurs polegać będzie na rozmowie z kilkuosobową komisją. Będzie trwała 30 minut. Najpierw poprosimy Cię o przedstawienie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie konkursu wraz ze wskazaniem, jakie podejście przyjmujesz (jedno państwo, porównanie dwóch lub kilku albo synteza). Zarezerwuj sobie na to 20 minut. Następnie odpowiesz na nasze pytania (10 minut).

Będziemy oceniać Twoją prezentację w skali 0–10. Bierzemy pod uwagę:

a) wykorzystanie czasu – prezentacja nie powinna być za krótka, ani za długa,

b) umiejętność skonstruowania poprawnej językowo, stylistycznie i kompozycyjnie dłuższej wypowiedzi ustnej,

c) wartość merytoryczną wypowiedzi,

d) umiejętność wyrażenia i uargumentowania własnego zdania, w tym oceny zjawiska,

e) umiejętność krytycznego odniesienia się do wykorzystanej literatury.

O ostatecznym wyniku decyduje liczba zdobytych punktów. Wyniki zostaną ogłoszone kilka dni po konkursie.

Jeśli rozmowa z nami i prezentacja jest dla Ciebie wielkim stresem, bo nie lubisz publicznych wypowiedzi, prosimy o kontakt. Pamiętaj jednak, że użyte wyżej słowo „komisja” jest umowne. Nasze spotkanie nie będzie egzaminem, a raczej rozmową, podczas której chcemy Cię nieco poznać, sprawdzić Twoje umiejętności, podyskutować z młodą, ciekawą świata osobą, potrafiącą krytycznie spojrzeć na rzeczywistość. Zakładamy bowiem, że jeśli wybrałeś / wybrałaś ten konkurs, to taką osobą jesteś.

Proponujemy następujące materiały, które pomogą Ci się przygotować:

Burakowski A., Gubrynowicz A., Ukielski P., 1989 – Jesień Narodów, Warszawa 2009 (i wydania kolejne);

Garlicki A., Historia 1939–2001. Polska i świat. Podręcznik dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników, Warszawa 2004;

Kotkin S., współpraca Gross J.T., tłum. Kopeć-Umiastowska B., Rok 1989. Koniec społeczeństwa nieobywatelskiego, Warszawa 2009;

Rok 1989. Nowa Polska, odmieniona Europa, red. A. Kojder przy współpracy M. Gumowskiego i M. Karpińskiego, Warszawa 1999;

http://rok1989.pl

https://www.youtube.com/watch?v=K6D4bEZFmVc

http://www.polska1918-89.pl/pdf/rozlam-pomiedzy-totalitaryzmem-a-demokracja.-czechoslowacki-rok-1989-–,2572.pd

http://www.polska1918-89.pl/pdf/rewolucje-1989-roku.-schemat-wyjasniajacy,2573.pdf

http://www.polska1918-89.pl/pdf/rok-1989-w-panstwach-europy-srodkowej,2574.pdf

http://www.polska1918-89.pl/pdf/rewolucja-1989-roku-w-nrd,2579.pdf

https://pamiec.pl/pa/biblioteka-cyfrowa/dodatki-do-prasy/9730,Okragly-stol-20-lat-pozniej.html

https://pamiec.pl/pa/biblioteka-cyfrowa/dodatki-do-prasy/9737,Rumunia-1989.html

W razie pytań zachęcamy do kontaktu:

mwkmoch@bednarska.edu.pl

maciej.mroczek@bednarska.edu.pl